Izložba Širite ženski svijet!

Izložba Širite ženski svijet!

U četvrtak, 6. veljače, u 19 sati, u galeriji Hrvatskog udruženja interdisciplinarnih umjetnika (HUIU) otvara se izložba 'Širite ženski svijet! Dizajn progresivnih ženskih časopisa 1934. – 1946.' Izložba tematizira publikacije feminističkih udruženja tiskane od sredine 1930-ih do prvih poratnih godina, polazeći od domaćih primjera kao što su 'Žena danas', 'Ženski svijet' i 'Žena u borbi', komparirajući ih sa suvremenim, međunarodno utjecajnim, srodnim svjetskim izdanjima poput francuskog časopisa 'Les Femmes' i američkog 'The Woman Today'.

Autorica izložbe je Barbara Blasin, izložbu je produciralo Hrvatsko dizajnersko društvo, a premijerno je prikazana u HDD galeriji u lipnju i srpnju 2019. Izložba u Puli ostaje otvorena do 28. veljače 2020.

Navedeni reklamni slogani za časopise Ženski svijet (1939. – 1941.) i Жена данас / Žena danas (1936. – 1940.) neposredno nas uvode u povijesni kontekst između dva svjetska rata kad su objavljivani listovi namijenjeni ženama i uređivani od žena. Radi se o progresivnim feminističkim publikacijama koje u vrlo složenom i opresivnom međuratnom razdoblju dobivaju svoju formu u nastojanju da urede glasila namijenjena 'ženama iz svih društvenih slojeva'. Riječ je o grafičkom oblikovanju tih časopisa, te zagovaračkoj dimenziji njihove likovne opreme.

Jedan od ciljeva uređivačke koncepcije tih časopisa 'za svaku ženu', bio je objediniti teme koje su do tada izlazile u 'žurnalima' za žene, poput mode i domaćinstva, kao i one teme o kojima se tada gotovo isključivo raspravljalo u feminističkim glasilima, kao što je položaj žena u tadašnjem društvu. Do tada glasila feminističkih udruga izlaze bez likovne opreme i grafički skromno uređene. Od sredine 1930-ih nakon unaprjeđenja tiskarskih tehnika, prvenstveno ofseta koji početkom 1930-ih prevladava u tiskanju ilustriranih časopisa i uslijed nove političke aktivacije ženskih udruženja nakon pada diktature 1934. godine, ženske organizacije počinju tiskati časopise u većim nakladama i promišljeno uređene, kako bi bili zanimljiviji i pristupačniji širem krugu žena. Uredništva vode brigu o dizajnu, te će časopisi i likovnom opremom zagovarati ideje udruženja. Časopisi su bogato opremljeni fotografijama i ilustracijama, a dizajn nekih naslovnica zaista je bio progresivan.

U Kraljevini Jugoslaviji krajem 1930-ih izlazila su dva takva ilustrirana časopisa, Жена данас / Žena danas (1936. – 1940.) i Ženski svijet (1939. – 1941.). Oba časopisa koristila su kao uređivački predložak francuski list Les Femmes (1934. – 1939.), pod čijim će se utjecajem i u drugim zemljama pokrenuti sestrinski časopisi, npr. u SAD-u izlazi list TheWoman Today (1936. – 1937.). Neke od urednica Женa данас / Žena danas (1936. – 1940.) i Ženskog svijeta (1939. – 1941.) u Drugom svjetskom ratu uređuju i glasila AFŽ-a, pa će u prvim poslijeratnim godinama ti časopisi imati sličnu uređivačku koncepciju i grafičko oblikovanje.

Kako bi se ukazalo na kontinuitet u grafičkom oblikovanju i uređivanju, te omogućila komparacija s međunarodnim srodnim časopisima, u ovom tekstu analiziram pet časopisa. Les Femmes (1934. –1939.), TheWoman Today(1936. – 1937.), Жена данас / Žena danas (1936. – 1940; 1943. – 1946.), Ženski svijet (1939.– 1941.) i Žena u borbi (1943. – 1946.). Časopisi su pokrenuti pod utjecajem međunarodnih organizacija, a realizirani su u vrlo nepovoljnim političkim i financijskim okolnostima. Analizirana historijska građa već svojom likovnom opremom govori o uređivačkom konceptu, zagovaračkoj dimenziji i strategijama s kojima su urednice u uvjetima državne cenzure i neimaštine uspjele kreirati jedne od vizualno najzanimljivijih ženskih časopisa do danas.

Izvor: dizajn.hr